Articol publicat in: Cultura, Mass-media


Pu?ini sunt aceia care au avut, probabil, curiozitatea ?i rbdarea s lectureze, cu nedisimulat aten?ie, o a?a zis oper semnat de Corneliu Vadim Tudor . Am fcut-o eu alegnd, pentru ilustrarea pragului de nalt performan? intelectual a parlamentarului european, una dintre cr?ile mult ndrgite de autor: IDEALURI.

Trebuie s recunosc faptul c munca a fost sisific, dar efortul a meritat cci numai astfel mi-am putut da seama ce se afl dincolo de verva spumos-intelectualist a unui politician abil al crui discurs vrje?te ?i n?eal deopotriv, e plin de perle ?i putregaiuri totodat. Am mai n?eles de ce are corneliu vadim tudor o att de visceral ur mpotriva unor intelectuali de frunte ai elitei culturale romne?ti precum sunt Patapievici, Ple?u, Liiceanu

Dar s? trecem la substan?a propriu zis? a c?r?ii: Brncoveanu a fost victima uneia din cele mai mari tragedii familiale din istoria lumii (pag. 8), Personal, eu nu vd n hrisovul () lui Vlad ?epe? din anul 1459, actul de na?tere al a?ezrii (pag. 127), For?a dacilor ajunsese att de mare nct cel pu?in n dou rnduri a existat pericolul ca ei s-i ocupe pe romani (pag. 61) etc.

Desprinse din volumul Idealuri (C.Vadim Tudor), aceste citate exprim caracterul ludic ?i imatur al nzestrrii autorului.
Publicistica semnat de C.V.T., apreciat, se pare, pentru originalitatea punctelor sale de vedere, introduce acea privire de sus, grbit ?i autoritar, care i d posibilitatea s rateze sistematic la modul duios sau agresiv. Or, este ndeob?te cunoscut, libertatea (n spa?iul fic?iunii) celui ce scrie despre istorie nu poate fi total atunci cnd se porne?te de la DOCUMENT sau de la o personalitate a istoriei; ea este cu att mai limitat cu ct documentul, evenimentul sau personalitatea sunt mai importante, sacre pentru istoria na?ional.
Astfel fic?iunea func?ioneaz n dauna adevrului istoric deturnndu-i sensurile. A vorbi despre tragedie familial ar putea s nsemne, de pild (fr s fim ironici), a vorbi despre abandonul de familie, iar a neglija puterea ?i autoritatea documentului sau a atribui dacilor tendin?e expansioniste sunt ac?iuni calificabile n sfera delirului.
Nu po?i folosi istoria ca pretext pentru manifestarea calit?ilor (reale sau nchipuite) scriitorice?ti
Din exemplul urmtor se deta?eaz alte dou idei fanteziste care ncep s fie de acum caracteristice distinsului publicist: viile, nmul?indu-se ntr-o vreme att de mult ?i amenin?tor pentru sntatea fizic ?i moral a na?iei, nct
Burebista, de comun acord cu marele preot Deceneu , care ?i avea sediul (sic!) ntr-o pe?ter () le-a redus considerabil (pag. 62).
Avem, deci, na?iune n timpul lui Burebista , iar nmul?irea viilor prezint un pericol pentru sntatea fizic ?i moral a na?iei

Exist n textele lui C.V.T. o anumit ndrjire a spunerii ceea ce l conduce, inevitabil, la verbalism fondul ideatic, ct ?i punerea (corect) n pagin a cuvntului fiind supuse alterit?ii conceptuale ?i lingvistice: miraculoasa justi?ie imanent a istoriei (pag. 47), Avem o istorie bogat, plin de grozvii, dar ?i de fapte iradiante (pag. 8), Unii (?rani n.n.) deveneau, ce-i drept, subiecte de studii etnografice, dar asta nu-i nclzea cu nimic. (pag. 134), Din vechea biografie a Brganului () a disprut () evadarea din istorie. (pag. 136), tratatul de n?elepciune spat de Neagoe Basarab n imediata vecintate a caprelor de munte (pag. 76) etc. Iar din sec?iunea a doua a cr?ii, aceste versuri antologice sunt edificatoare: // bag plumbii n mi?ei c/ prea fac strmbtate neic// ?i // te-n?epene?ti n rou/ ca o pild frnt-n dou/ (pag. 201-202).
n condi?iile n care autorul dilat propor?iile unor lucruri nesemnificative (astfel iau na?tere efectele de redundan? ce mpovreaz majoritatea articolelor sale) ?i afi?eaz un entuziasm nemotivat, strident, artificial, precum ?i o greu mascat improprietate a termenilor, textul se autonomizeaz ?i ncepe s func?ioneze singur caligrafiind adevrate calambururi: Sfntul Nicolae cel cu sgeata aurit n vrf. (pag. 141), ngnduratul Hamangiei (pag. 67), imagine perfect, holografic aproape (pag. 54), actele de brb?ie superbㅔ (pag. 163), complexul psihologiei (pag. 80), s ne ntoarcem napoi (pag. 80) ?.a.m.d.
Abilitatea nedisimulat cu care C.V.T. intersecteaz timpul istoriei cu acela al biografiei individuale are ca efect negativ accentuarea (n context) rolului determinant al elementului autobiografic: Aceste rnduri sunt scrise de un tnr pe care gazetria l-a furat sportului (). Am practicat aproape toate sporturile, posibile ?i imposibile (sic!) att ca biat srac ct ?i ca sportiv deperforman?, ca arunctor de suli?. (pag. 131). Discursul de mare fal despre sine nu se rezum numai la acest citat (v. majoritatea textelor). Tnrul pe care gazetria l-a furat sportului se mai
autodenume?te: tnr creator, om de cultur ?i art (pag. 77), tnr poet crescut n umbra fr pereche a marelui Eminescu (pag. 40). ?i pentru c tot l-am pomenit pe Eminescu (ca s intrm n firea cr?ii de fa?), acesta deopotriv de gigantic ca poet ?i ca autor de cosmogonii (pag. 126), a a?ternut timpului una din celebrele sale scrisori pe malul hele?teului preschimbat acum n ?trand pentru angaja?ii IFA (pag. 111).

O aten?ie special merit, cred eu, articolul Poezia de care avem nevoie, ilustrativ pentru pragurile de nalt performan? ale volumului. Nvalnica (sau nrva?a) scriere demasc aici (?i nu numai aici) acuitatea contradic?iei aflat n raport de consecu?ie cu vanitatea manifest a spunerii totale ?i, n consecin?, termenii n care autorul pune problema poeziei de care avem nevoie alctuiesc un extraordinar amestec de sensuri: ?tiu o serie de poe?i de altfel talenta?i care ?i mai permit uneori s se joace cu propriul lor har: pe lng faptul c ?i creeaz singuri (sic!) un prejudiciu, ei mai consum ?i hrtie tipograficㅔ. Acesta ar fi (conform sugestiei oferite de text) polul poeziei de care NU avem nevoie.
S vedem ce se afl la cellalt pol: La cellalt pol, cel al bizareriilor cutate cu lumnarea, al cl?ilor mesteca?i dinadins (sic!), vom gsi, dincolo de mimetism, o condamnabil lips de pudoare civic. ncurcnd pistele , se n?elege c aici Corneliu Vadim Tudor a terminat prin a se rtci
Publicistica, se ?tie, respinge superfeta?ia ndoielnic, stilul amfiguric, esopic, esoteric ?i promoveaz, fiind ostil verbalismului, concizia stilistic ?i acribia istoric.

Gh. BURDUJAN